In overleg met de individuele scholen is het mogelijk om een maatwerktraject uit te werken en uit te zetten. De school inventariseert de stand van zaken ( bijvoorbeeld met behulp van de digitale checklist PO) en op basis van de situatie en de wensen van de school wordt een maatwerktraject afgesproken. Zaken als teambijeenkomsten, ondersteuning van de werkgroep leden of het ondersteunen van een IB-er bij het signaleren kunnen onderdelen worden van dit traject. Het uitgangspunt bij maatwerktrajecten is dat het gaat om het professionaliseren van de leerkrachten en de IB-er of coördinator Begaafdheid en Talentontwikkeling, op de werkvloer.
Dergelijke trajecten hebben al bij veel scholen geleid tot onderwijsaanpassingen voor meer- en hoogbegaafde kinderen en het professionaliseren van het team en het scholen van de specialisten HB op des betreffende scholen.
Professionalisering door Workshops op thema:
Voor kleinere thema’s is het ook mogelijk om professionalisering in de vorm van een Workshop te regelen, te denken valt dan aan:
- Signaleren met de Profielen van Betts&Neihart
- Verrijking in de kleuterklassen
- Fixed en groeimindset, de basis van een open leerhouding
- Strategieën trainen met denk- en redeneerspellen
- Het verrijken van de rekenlessen
- Het verrijken van de taallessen
- Opzetten van een plusklas aanbod
- Onderzoeken en Ontwerpen leren in de zaakvakken